"Wij hebben beide dagen een tiental klassen, wij proberen het programma langzaam op te bouwen van klein naar groot", zegt voorzitter Tom Esselink. "De absolute Nederlandse top, die ook echt toonaangevend is in Europa, staat hier aan de start. Dat doen wij zeker niet onverdienstelijk." Al die klassen en toeschouwers vragen om veel voorbereidingswerk. Na het monstertruck ongeluk in Haaksbergen in 2014, waarbij het voertuig het publiek in reed en drie dodelijke slachtoffers maakte, zijn de veiligheidseisen veel strenger geworden voor soortgelijke evenementen.
Een ander obstakel is het maken van een stikstofberekening. "Die is ook helemaal in orde”, laat de voorzitter weten. “De conclusie is dat alles wat op het evenement terrein gebeurt prima is. De aggregaten en de auto's van de bezoekers is de bottleneck, dat stoot het meeste CO2 uit."
Zwarte rook
"De trekkers stoten weleens dikke zwarte rook uit, dat brengt bij bepaalde mensen een zekere gedachte omhoog." Toch is Esselink van mening dat dit niet zo slecht is voor het milieu als mensen denken. Door het toevoegen van water, bij de diesel, stootten de tractoren dikke rookpluimen uit.
Dankbaar
Voorzitter Tom Esselink is trots op wat alle vrijwilligers ook dit jaar weer hebben neergezet. "Wij bouwen dit allemaal op met zo'n tweehonderd mensen. Tijdens de wedstrijddag zijn daar zeker nog zo'n honderd van in touw", laat Esselink weten. "Wij zijn dankbaar dat mensen twee weken vrij nemen om hier bezig te zijn. Zonder vrijwilligers is er gewoon geen Tractorpulling Lochem."
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met de lokale omroep Ideaal.