"We hebben die doorgetrokken snelweg echt nodig", zegt Axel Jansen bij Omroep Gelderland. Als voorzitter van de Liemerse ondernemersvereniging Lindus weet hij als geen ander wat het doortrekken van de A15 kan betekenen voor de regio. "Op dit moment moeten alle vrachtwagens over de A12, via de brug bij Westervoort, naar het westen van het land. Met het doortrekken van de A15 krijgen we een eigen verbinding, onder Arnhem door. Al met al zorgt dat voor een betere doorstroming."
Het dossier sleept zich al jaren voort. De plannen om de A15 met de A12 te verbinden moet het aantal files in de regio verminderen, maar de stikstofcrisis gooide twee jaar geleden roet in het eten. Het kabinet moest toen van de Raad van State beter onderbouwen welke natuurschade de aanleg zou veroorzaken. Het Rijk kocht daarna zes boeren op om die schade te compenseren en het rekenmodel werd aangepast. Maar juist dat rekenmodel staat nu ter discussie.
‘Stopt met rekenen’
“Heel simpel gezegd stopt dat model na 25 kilometer met rekenen. Maar de grote vraag is of je niet veel verder moet kijken", vertelt Ralph Frins, hoofddocent Omgevingsrecht aan de Tilburg University. “In onderzoeken van TNO en het RIVM staat dat het, vooral bij grote projecten, niet uit te sluiten is dat er ook ná 25 kilometer nog aanzienlijke schade is. Mijn indruk is echter dat de negatieve gevolgen daarvan voor de natuur onvoldoende worden weggenomen.” En daarom verwacht Frins dat de zogenoemde afkapgrens sneuvelt: “En dan komt er dus wéér een negatieve stikstofuitspraak met grote maatschappelijke gevolgen."
Serieuze vertraging
Jansen leeft tussen hoop en vrees naar komende woensdag toe: "Ik hoop natuurlijk op een positieve uitspraak, zodat we snel aan de slag kunnen. Maar mijn gevoel zegt me dat het wel eens de verkeerde kant op kan vallen. En in dat geval komen we hier in de regio echt op slot te staan. Als je nu in de file top-50 kijkt, staan we met onze regio erg hoog. Daar wil je gewoon niet staan."
Definitieve streep?
Een negatieve uitspraak van de Raad van State zou betekenen dat het doortrekken van de snelweg voorlopig niet door kan gaan, maar de vraag is of er ook definitief een streep door het project gaat. "Als die afkap eraf gaat levert dat waarschijnlijk serieuze vertraging op, maar ik denk niet dat het ook afstel wordt", blikt Frins vooruit. Jansen blijft strijdbaar: "Ik blijf positief, dit is gewoon erg belangrijk. Ik hoop dan ook dat de A15 binnenkort doorgetrokken mag worden. En zo niet, dan hoop ik dat we op z'n minst de A12 mogen verbreden."
Woensdag doet de Raad van State uitspraak.
Foto: Rijkswaterstaat (impressie knooppunt De Liemers)